ATV-ji, bolj znani kot štirikolesniki, so se iz orodja za delo v gozdu in na kmetiji razvili v resna vozila, ki jih srečujemo tudi na cestah. Sodobni modeli so zmogljivi, pogosto štirikolesno gnani (4x4), opremljeni z odličnimi lučmi, terenskimi gumami, udobnimi sedeži, nekateri celo z dvema sedežema in plinskim vzmetenjem. Mnogi vozniki jih želijo uporabljati ne le za teren, ampak tudi za vsakodnevno vožnjo – od doma do trgovine, po regionalnih cestah ali celo daljših relacijah.
In tu se začne vprašanje a li je to sploh dovoljeno? Kako mora biti ATV registriran? Kaj pravi zakon in zakaj, kljub vsemu, z njim ne smeš na avtocesto?
Katere vrste ATV-jev poznamo?
Za razumevanje pravil moramo najprej poznati, kako se v Sloveniji pravno kategorizira štirikolesnike. Ključni so trije tipi:
- Štirikolesniki (kategorija L7e)
- Traktorji (kategorija T3b)
Nekateri ATV-ji so homologirani tako, da jih lahko voziš z vozniškim dovoljenjem B kategorije. To so štirikolesniki L7e, so pa pri ponudnikih večkrat znani kot EURO4, EURO5 modeli, saj morajo tako kot motorna vozila za cestni promet, izpolnjevati vse emisijske pogoje. Naj vas ne zavede, ker so osebni avtomobili že EURO6 in več. Štirikolesnik mora izpolnjevati pogoje emisij, kot ga izpolnjuje motorno kolo, in ne osebno vozilo - Avto, čeprav je vozen z kategorijo B.
Kaj moraš imeti za zakonito vožnjo po cesti?
Za vožnjo po cesti mora biti ATV:
- registriran kot traktor ali štirikolo
- opremljen z vso obvezno opremo, kot prva pomoč (dovolj za motorno kolo)
- zavarovan z obveznim zavarovanjem (AO) kot motorno kolo,
- tehnično brezhiben
Če imaš to urejeno, se z ATV-jem lahko voziš po:
- lokalnih cestah,
- regionalnih cestah,
- občinskih javnih poteh.
Nikakor pa se ne smeš z njim voziti po pločnikih, kolesarskih stezah, privatnih gozdnih poteh brez dovoljenja.
Zakaj štirikolesniki ne smejo na avtocesto?
Niti ena, niti druga kategorija ne sme na avtocesto, ker traktor ne presega hitrosti 60km/h, L7e pa še vedno spada med lahka vozila z njegovo pred-oznako L.
1. Pravna klasifikacija
Zakon o pravilih cestnega prometa določa, da smejo po avtocestah in hitrih cestah voziti samo vozila, katerih konstrukcijsko določena hitrost presega 60 km/h in so ustrezno homologirana. Med ta vozila spadajo:
- osebni avtomobili,
- motorna kolesa nad 50 ccm,
- avtobusi,
- tovorna vozila.
Štirikolesniki, četudi hitri in registrirani za B kategorijo, pa imajo tip homologacije L7e , kar jih izključuje. Traktorski štirikolesniki (F kategorija) so izključeni že zaradi narave in namena uporabe – in tudi zato, ker lahko vozijo bistveno počasneje.
2. Vidnost in stabilnost
ATV-ji imajo drugačno obliko in vozne lastnosti. Zaradi višjega težišča, širine, odprte kabine in načina sedenja niso enakovredni klasičnim osebnim avtom. Na avtocestah, kjer se hitrosti gibljejo med 110–130 km/h, bi bilo tveganje večje za izgubo kontrole nad vozilom ali zaradi vetrnih sunkov.
Kazni, če prekršiš pravila
Če se z ATV-jem vseeno odpraviš na avtocesto, ti grozi globa od 300 do 500 evrov. Poleg globe ti lahko policist:
- prepove nadaljevanje vožnje,
- izda odločbo o prekršku,
- v hujših primerih predlaga začasni odvzem vozila (če se kršitve ponavljajo).
Zanimivosti o ATV-jih v prometu
- Nekateri registrirani ATV-ji imajo dvojno homologacijo – eno za uporabo na javnih cestah in eno za teren. To pomeni, da lahko legalno uporabljaš ATV za prevoz po cesti, nato pa vstopiš v gozd (če imaš dovoljenje).
- V Sloveniji se je v zadnjih 5 letih občutno povečalo število registriranih štirikolesnikov, predvsem zaradi njihove uporabnosti v hribovitem svetu in težko dostopnih krajih.
Ne smeš pa se voziti:
- po avtocesti in hitri cesti,
- po pločnikih, parkih in rekreativnih poteh,
- po zasebnih zemljiščih brez dovoljenja.
Zaključek
Vožnja z ATV-jem po cesti je v Sloveniji povsem možna in legalna, če vozilo ustreza tehničnim zahtevam, je registrirano in zavarovano. Lahko se uporablja kot vsakodnevno prevozno sredstvo, še posebej na podeželju ali v hribovitih območjih. A pomembno je vedeti, da zakon ATV-ja ne šteje za enakovreden osebnemu avtomobilu – zato z njim ne smeš na avtocesto, ne glede na to, kako zmogljiv je.
Za varno in zakonito vožnjo naj ti bo najpomembnejše: preveri prometno dovoljenje, spoštuj predpise, in če si v dvomih – vprašaj strokovnjaka ali homologacijskega inšpektorja.